Συνομιλία για το Αγιο Πνεύμα Εκτύπωση E-mail

(Διασκευή συνομιλίας γίου Σεραφεμ το Σάρωφ μ τν μαθητή του Μοτοβίλωφ)

 

            κτηματίας Νικόλαος Μοτοβίλωφ, πο θεραπεύθηκε θαυματουργικ π σοβαρ σθένεια μ τν προσευχ το σίου Σεραφείμ, ες τόν ποον «Τ Πνεμα το Θεο» ναπαυόταν φανερ, πέκτησε τν ενοιά του κα ξιώθηκε ν συζητήσ πολ μαζί του γιά τ γιον Πνεμα.

            - πιθυμούσατε πολ ν μάθετε ποιός εναι σκοπς τς χριστιανικς ζως, κα εχατε ρωτήσει πολλς φορς μεγάλες πνευματικς προσωπικότητες. Κανείς δν σς εχε δώσει ριστικ πάντηση. σκοπς τς χριστιανικς ζως, λεγαν: Ν πηγαίνης στν κκλησία, ν προσεύχεσαι στν Θεό, ν κάνης τ καλό. ρισμένοι δυσανασχετοσαν μαζί σας κα σς λεγαν τι σχολεσθε μ μία περιέργεια πο δν ρέσει στν Θεό. γ πτωχς Σεραφεμ θ σς ξηγήσω τώρα ποιός εναι πράγματι ατς σκοπός:

            πραγματικς σκοπς τς χριστιανικς ζως εναι πόκτησις το γίου Πνεύματος.

            Πρέπει ν γνωρίζετε, γαπητέ, πς μόνο ταν γίνεται χάριν το Χριστο να καλ ργο φέρνει τος καρπος το γίου Πνεύματος. Τ καλ ργο βέβαια, κι ν κόμη δν χη γίνει γι τν Χριστό, δν παύει ν εναι καλό.

            Πόσο εάρεστος εναι στό Θεό νθρωπος πο ργάζεται τ δικαιοσύνη, φαίνεται στν περίπτωσι το κατοντάρχου Κορνηλίου στν εαγγελικ στορία.

            ταν λοιπν κάποιος γαθοεργ σν τν Κορνήλιο χι ξ π’ ρχς γι τν Χριστό, λλ κατόπιν πιστέψη σ' Ατόν, τότε τ καλά του ργα εναι σν ν γιναν γι τν Χριστό. τσι εναι φιλόθεε. σκοπς τς χριστιανικς ζως εναι πόκτησις το Πνεύματος το Θεο. προσευχή, γρυπνία, νηστεία, λεημοσύνη κα τ λλα καλ ργα, πο γίνονται χάριν το Χριστο, εναι μόνο μέσα γι τν πόκτησι το γίου Πνεύματος.

            - σημασία τς λέξεως «ποκτ» μ τν κοσμικ ννοια σημαίνει μαζεύω, συγκεντρώνω. κτς π τ χρήματα εναι κα πόκτησις τιμν, διακρίσεων, κα λλων νταμοιβν.

            πόκτησις το γίου Πνεύματος εναι κάτι παρόμοιο, ποκτται μ τος διους περίπου τρόπους, μόνο πο εναι ελογημένο κα αώνιο.

            Θες Λόγος, Θεάνθρωπος ησος Χριστός, παρομοίασε τ ζωή μας μ γορ κα τ ργα μας μ μπορευόμενα πράγματα κα μς λέει: «Πραγματεύσασθε ν ρχομαι» (Λουκ. ιθ' 13), «ξαγοραζόμενοι τν καιρόν, τι α μέραι πονηραί εσι». πίγεια μπορεύματα εναι τ καλ ργα πο γίνονται γι τν Χριστ κα μς ξασφαλίζουν τ χάρι το γίου Πνεύματος καί χωρς Ατ δν πάρχει σωτηρία.

            Τ γιον Πνεμα γκαθίσταται μόνο Του στς ψυχές μας. Γι ν κατοικήση μως κα ν συμπαραμείνη μ τ δικό μας πνεμα, πρέπει προηγουμένως νά τό πιθυμήσουμε κα ν γωνισθομε μ λες μας τς δυνάμεις γι ν τ ποκτήσουμε.

 

Μέσα προσέγγισης το γίου Πνεύματος

προσευχή

            Κάθε ρετ πο γίνεται γι τν Χριστ μς δίνει τ χάρι το γίου Πνεύματος. Περισσότερο μως π' λες μς τ δίνει προσευχή, γιατί ατ τν χουμε πάντοτε στ χέρια μας σν να εχρηστο πνευματικ πλο.

            Γι' ατ πάρχει πάντοτε κα γι τν καθένα δυνατότης: γι τν πλούσιο κα τν πτωχό, τν σχυρ κα τν δύνατο, τν διάσημο κα τν σημο, τν γι κα τν σθεν, τν δίκαιο κα τν μαρτωλό. Μ τν προσευχ ξιωνόμαστε ν συζητμε μ τν Πανάγαθο Θε κα Σωτρα μας.

Ο λλες ρετές

            - Τ χάρι το γίου Πνεύματος μπορετε ν τν ποκτήσετε κα μ λες τς λλες ρετές, πο γίνονται χάριν το Χρίστου. μπορευθτε π τς ρετς κενες πο σς δίνουν περισσότερο κέρδος, πού σς λκύουν διαίτερα.

            ν π.χ. σς δίνη περισσότερη χάρι προσευχ κα γρυπνία, γρυπνετε κα προσεύχεσθε. ν σς δίνη περισσότερη νηστεία, νηστεύετε. ν σς δίνη λεημοσύνη, δστε λεημοσύνη. Παρόμοια σκεφθτε κα γι κάθε λλη ρετ πο νεργετε καί ε δυνατόν νά γίνεται γι τν Χριστό.

            τσι ν μπορεύεσθε πνευματικ μ τς ρετές.

Προσέγγισις μ τς ασθήσεις

            — ψυχρότης κα διαφορία πού πάρχει στς μέρες μας, μς πεμάκρυναν σχεδν ντελς π τν ληθιν χριστιανικ ζωή.

            Μς φαίνονται τώρα κάπως παράξενα τ λόγια τς Γραφς, πως π.χ. κενα πο επε προφήτης Μωϋσς γι τος πρωτόπλαστους: «κουσαν τς φωνς Κυρίου το Θεο περιπατοντος ν τ παραδείσ...» (Γεν. γ' 8).

            Συχν ναφέρεται μφάνισις το Θεο καί παρουσία τν γίων στος νθρώπους κα σ λλα μέρη τς γ. Γραφς. Εναι δύσκολο ο νθρωποι φθαλμοφανς ν δον τν Θεό καί νά κατανοήσουν τόν παρόντα λόγον τν γίων Γραφν.

            δυσκολία προέρχεται π τ τι πομακρυνθήκαμε π τν πλότητα τς πρωταρχικς χριστιανικς γνώσεως, κα μ τν πρόφασι τς πιστημονικς γνώσεως μπήκαμε σ τέτοιο σκοτάδι γνοιας, στε μς φαίνονται κατανόητα κενα πο γι τος παλαιος σαν τόσο κατανοητά, φανερ κα ληθινά.

            Σήμερα δυστυχς γίναμε πολ διάφοροι γι τ σωτηρία μας καί τήν λήθεια καί   Κύριος στέλνει τν φωτισμό Του μόνο στς καρδις πο μ’ λη τους τ δύναμι νδιαφέρονται, καρτερον κα διψον τν λήθεια.

θεία χάρις στ μυστήρια

            Τ χάρι το γίου Πνεύματος λαμβάνουν λοι ο χριστιανο στ μυστήριο το γίου Χρίσματος, ταν σφραγίζωνται στ κυριώτερα μέλη το σώματος. «Σφραγς δωρες Πνεύματος γίου», καθς ρίζει γία μας κκλησία, αώνιος φύλακας ατς τς Χάριτος.

            ν δν μαρτάναμε ποτ μετ τ βαπτισί μας, θ παραμέναμε αωνίως γιοι, σπιλοι, πηλλαγμένοι π κάθε σωματικ κα ψυχικ μολυσμ κα εάρεστοι στν Θεό. Δυστυχς μως ντί αξανόμενοι στν λικία νά αξανόμεθα κα στ χάρι κα στ σοφία, σιγ-σιγ διαφθειρόμεθα, χάνουμε τ θεία χάρι κα μαρτάνουμε μ ποικίλες κα βαρεις μαρτίες.

            χάρις το γίου Πνεύματος, πο δίδεται κατ τ γιο βάπτισμα ες τ νομα τς γίας Τριάδος, λάμπει στν καρδιά μας σν νέσπερο φς το Χριστο παρ' λες τς μαρτωλές μας πτώσεις, παρ' λο το σκοτάδι πο περιβάλλει τν ψυχή μας.

            ταν μως μαρτωλς κολουθήση τν δρόμο τς μετανοίας, τ γιον Πνεμα ξαλείφει ντελς κα τ χνη κόμη τν μαρτιν του κα νδύει τν πρώην νοχο πάλι μ τν φθαρτη στολή, τν φασμένη μ τ χάρι Του, γι τν πόκτησι τς ποίας -σν σκοπ τς χριστιανικς ζως- σου μιλ τόση ρα.

Τ κτιστο φς

            πως επαμε προηγουμένως, χάρις το γίου Πνεύματος εναι φς πο φωτίζει τν νθρωπο.

            χάρις το γίου Πνεύματος φανερώνεται μ να νέκφραστο φς. Θυμήσου τ θεία Μεταμόρφωσι το Σωτρος στ ρος Θαβώρ. «Κα τ μάτια ατο γένοντο στίλβοντα, λευκ λίαν ς χιών» (Μάρκ. θ' 3).

            — Ο πόστολοι καί λοι ο γιοι εχαν βεβαιότητα τι τ ργο τος εναι γιο κα κατ πάντα εάρεστο στν Θεό. «δοξε τ γί Πνεύματι κα μν» (Πράξ. ιε' 28), κα μόνο μ ατς τς προϋποθέσεις ξέφραζαν μ τς πιστολές τους τν διάψευστη ατ λήθεια γι τν φέλεια λων των πιστν.

            Σ μι στιγμ, πατρ Σεραφεμ μ πιασε δυνατ π τος μους κα μο επε:

     Γιατί δν μ κοιτς;

            — Το παντ: Δν μπορ ν κοιτάξω, γιατί π τ μάτια σας βγαίνουν λάμψεις. Τ πρόσωπό σας γινε λαμπρότερο π τν λιο κα τ μάτια μου πονον.

            — Τώρα βρισκόμαστε κα ο δύο μέσα στ γιον Πνεμα. Μν ταράζεσαι. Εσαι τώρα κι σ φωτεινς σν κι μένα. Εχαρίστησε τν Θε γι τ νέκφραστο λεός Του.            Κύριος κανοποίησε τν ταπειν παράκλησι το πτωχο Σεραφείμ. Πς ν μν τν εγνωμονομε κα ο δύο γι τν νέκφραστη δωρεά Του! Μ τ μορφ ατ σπανίως φανερώνει Κύριος το λεός Του κα στος μεγάλους κόμη ρημτες.

Ο καρπο το Πνεύματος

            Τί ασθάνεσαι τώρα; μ ρώτησε πατρ Σεραφείμ,

            - Νοιώθω τέτοια γαλήνη κα ερήνη στν ψυχή μου, πο μ κανένα λόγο δν μπορ ν τν κφράσω!

            - Ατό, φιλόθεε, εναι κείνη ερήνη γι τν ποία κανε λόγο Κύριος στος μαθητάς Του: «Ερήνην τν μν δίδωμι μν, ο καθς κόσμος δίδωσιν, γ δίδωμι μν» (ωάν. ιδ' 27). «τι δ κ το κόσμου οκ στέ, λλ' γ ξελεξάμην μς κ το κόσμου, δι τοτο μισε μς κόσμος» (ωάν. ιε' 19). Τί λλο ασθάνεσαι;

            - συνήθιστη γλυκύτητα, πήντησα.

            - Πρόκειται γι τ γλυκύτητα πο ναφέρει Ψαλμδός: «Μεθυσθήσονται π ποιότητος ονου Σου, κα τν χείμαρρον τς τρυφς Σου ποτιες ατος» (Ψαλμ. λε' 8). Ατ κριβς γλυκύτης πλημμυρίζει τώρα λες τς φλέβες μας μ μία νέκφραστη εφροσύνη. π' ατ τ γλυκύτητα μοιάζουν ο καρδιές μας ν λειώνουν.

            Νοιώθουμε κι ο δυό μας τόση ετυχία, πο καμμία γλσσα δν μπορε ν κφράση.

            - Τί λλο ασθάνεσαι;

            - συνήθιστη χαρ σ' λη τν καρδιά μου.

            - ταν τ Πνεμα το Θεο, συνέχισε μπάτουσκα, κατέρχεται στν νθρωπο κα τν περιβάλλ μ τν πληρότητα τς νέργειάς Του, τότε ψυχ το νθρώπου γεμίζει μ μία νέκφραστη χαρά, «κα τν χαρν μν οδες αρει φ' μν» (ωάν. ιστ' 21-22).

            Κι ν τώρα νοιώθουμε τόση γλυκύτητα κα εφροσύνη στν καρδιά μας, τί ν πομε τότε γι τ χαρ κείνη, πο χει τοιμασθ στν οραν γι' ατος πο κοπιάζουν δ στ γ; Τί λλο νοιώθεις;

            - συνήθιστη εωδία.

            - πι εχάριστη εωδία πάνω στ γ δν μπορε ν συγκριθ μ' ατ πο νοιώθουμε τώρα, γιατί μς πλημμυρίζει εωδία το γίου Πνεύματος το Θεο.

            - Ατ συμβαίνει τώρα κα σ' μς, γιατί μέσα μας ναπαύεται θεία χάρις, καθς επε Κύριος: « βασιλεία το Θεο ντς μν στ» (Λουκ. ιζ' 21). Λέγοντας δ βασιλεία, πονοε Κύριος τ χάρι το γίου Πνεύματος.

βασιλεία το Θεο

            Ν λοιπόν! Ατ βασιλεία το Θεο βρίσκεται τώρα μέσα μας κα μς φωτίζει ξωτερικά, μς θερμαίνει κα γεμίζει μ κάθε εδους εωδία τν έρα πο μς περιβάλλει. πίσης εφραίνει τς ασθήσεις μας μ τν οράνια εφροσύνη κα γεμίζει τν καρδιά μας μ νέκφραστη χαρά. Γι τν κατάστασι, στν ποία βρισκόμαστε τώρα, πόστολος λέει: « βασιλεία το Θεο ο γρ στιν βρσις κα πόσις, λλ δικαιοσύνη κα ερήνη κα χαρ ν Πνεύματι γί» (Ρωμ. ιδ' 17). πίστις μας συνίσταται «οκ ν πειθος νθρωπίνης σοφίας λόγοις, λλ' ν ποδείξει Πνεύματος κα Δυνάμεως» (Α' Κορινθ. β' 4).

            Θες ζητ ρθ πίστη σ' Ατν κα στν μονογεν Του Υό π λους, κληρικος κα λαϊκούς, κα τότε προσφέρει π τν οραν πλούσια τ χάρι το γίου Πνεύματος. Κύριος ζητ μία καρδι γεμάτη γάπη γι τν Θε κα τν πλησίον.

            «Υέ, δς μο σν καρδίαν» (Παροιμ. κγ' 26). «γγς Κύριος πσι τος πικαλουμένοις ατόν, πσι τος πικαλουμένοις ατν ν ληθεί» (Ψάλμ. ρμδ' 18).

            σα λοιπόν, φιλόθεε, ζητήσης π τν Κύριο, λα θ τ λάβης, ρκε μόνο ατ πο θ ζητήσης ν εναι γι τ δόξα το Θεο καί γι φέλεια δική σου κα το πλησίον.

            Κύριος γαπ σους Τν γαπον κα εναι γαθς σ λους. «Θέλημα τν φοβουμένων ατν ποιήσει κα τς δεήσεως ατν πακούσεται» (Ψάλμ. ρμδ' 19).

 

Διασκευή π τ σχετικ κεφάλαιο το βιβλίου ‘Βίος το γίου Σεραφεμ το Σαρωφ’

 
< Προηγ.   Επόμ. >

Τα νέα μας

https://youtu.be/XWp5Z2EWsmw?t=1 ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ & ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ ΠΑ...
ΕΝΟΡΙΑΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΣΤΗΡΙΞΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ Τό προσκλ...
  IOYNIΟΣ 2017   1/6       Πέμπτη         Ἰο...
  ΛΑΤΡΕΥΤΙΚΕΣ ΕΥΚΑΙΡΕΙΕΣ Ὄρθρος:       ...